Kalbų istorija, kalbų kūrimas, kalbų lyginimas, socialinis kontekstas

2011 m. gegužės 14 d., šeštadienis

Garsų tarimo įtvirtinimo būdai, panaudojant dainuojamąją tautosaką

DISLALIJA

Sigmatizmas (tarpdantinis, priedantinis, šnypščiamasis, švilpiamasis, šoninis, lūpinis-dantinis, nosinis) - garsų S, Z, C, DZ, Š, Ž, Č, DŽ tarimo trūkumas.
Tarpdantinis sigmatizmas – garsai s, z, c tariami netiksliai, iškišus liežuvį tarp dantų;
Šoninis sigmatizmas – tariant garsus š, ž, č oro srovė praeina liežuvio vienu ar abiem šonais (turi eiti     liežuvio viduriu), šie garsai įgyja nemalonų šniokštimo atspalvį;            
 Lūpinis – dantinis sigmatizmas – tariant garsus s,  z,  c  apatinė  lūpa  pakyla  prie  viršutinių dantų,   girdisi f, v;                
            Švilpiantis sigmatizmas – garsai š, ž, č keičiami garsais s, z, c;
           Šnypščiantis sigmatizmas – garsai s, z, c keičiami š, ž, č;   

Garsas Č
Tariant č lūpos suapvalintos ir plačiai atkištos į priekį, tarp dantų 1—2 mm tarpelis, kaip tariant garsus š, ž. Tariant garsą č, liežuvio galiukas, remdamasis į viršutinių dantų alveoles, sudaro su jomis uždarumą, kuri sklandžiai pereina į ankštumą, susidariusią toje pat vietoje. Liežuvio nugarėlės kraštai liečia kietojo gomurio pakraščius. Oro srovė stipri, trumpa ir šilta.  Balso stygos laisvos.
C-Č  
Čiūčia liūlia mažutėlį, liūlia lyliutį..........................

Skrido bitelė,
Skrido bitelė, čiūto,
Lygian laukelin,
Lygian laukelin, čiūto,
Grikio lankytų,
Grikio lankytų, čiūto.

Turiu gražią kumelaitę,
Žadu joti pas mergaitę,
Ei, činda maračiūra,
Činadaikum činada.

Garsas  DŽ 
Dž yra skardi č pora. Tariant dž, dž', virpa balso stygos ir kiek silpnesnė iš plaučių iškvepiamo oro srovė, o artikuliacija visiškai tokia pat, kaip garso č.  Garsą č mokome tarti tada, kai vaikas jau moka teisingai tarti garsus s, z, c ir š, ž. Pirmiausia bandoma tarti mėgdžiojant. Aptariama lūpų, liežuvio padėtis, sukandimas, vaikams primenama, kad oro srovė turi būti stipri ir šilta, o tarimas trumpas ir staigus. Jei mėgdžiojant ištarti nepasiseka, atliekami parengiamieji pratimai.
DZ-DŽ
Teip joj ponai, teip bajorai: dzig, dzig, dzig, dzig, dzig............

Turėjo bobukė
Baltą ožiuką,
Ekve dzium dzium dzium,
Baltą ožiuką.

Vedė bobutė
Ožiuką turgun,
Vei vei, džium džium,
Ožiuką turgun.
Pririšo bobutė
Į tvoreliukę,
Vei vei, džium džium,
Į tvoreliukę.
              
 Rotacizmas – garso r tarimo trūkumai:
1) viendūžis – kai liežuvio galiukas virpteli vieną kartą,
2) gomurinis – kai virpa ne liežuvio galiukas, o liežuvio minkštasis gomurys,
3) garsas r visai praleidžiamas,
4) garsas r keičiamas kitais garsais – l, j;
R
 Rido, mano karvytė juoda , rido, man pienelio duoda, rido! Rido, rido, rido!

Ralio ralio, karvytės mano!

D - garso d tarimo trūkumai;
Da – do, da – do, vilkelis kamaro..............
Dribk, kiaulele, dribulia, dribk, degloji, dribulia, dribk, dribk, dribulia, dribulėlia, dribulia.

-             Dūda dūda, kur tu eini?
-             Dūda dūda, šieno šienauti.
-             Dūda dūda, kam tas šienelis?
-             Dūda dūda, karvelėms ėsti.

Aš pasėjau  linelį,
Aš pasėjau žaliąjį,
Aš pasėjau žalią liną,
Dramta drylia žalią liną,
Dramtadra.

Skrido uodas į eglę,
Skrido uodas į eglę,
Dratata dratata,
Skrido uodas į eglę,
Į eglę.


T - garso t tarimo trūkumai;  
To – to, stovėjo oželis ant tiltelio,
to – to – to.
To – to, tai žiūrėjo  į žalią žolelę,
to – to – to.

 Lambdacizmas – garso l tarimo trūkumai;
Dažniausiai šis garsas:          
 1) minkštinamas (liapas, maliūnas),
2) praleidžiamas (_apė, _ova),              
 3) keičiamas kitais garsais: j – kjevas (klevas), v – vivkas (vilkas), u – bautas (baltas), r – rapei (lapei)...;''
L
 Liūlia liūlia mažutėlį, liūlia lyliutį.................

Tu, kiškeli, lilima,
Trumpakojėli, lilima.

Tu kiškeli, lelimoj,
Trumpakojėli, lelimoj.
Gili žiema, lelimoj,
Trumpos kojos, lelimoj.

Oi, ir atlėkė
Baikštoji elnė,
Lėliu kalėda, kalėda.
Baikštoji elnė
Devyniaragė,
Lėliu kalėda , kalėda.


Kapacizmas - garso k tarimo trūkumai;  
K
 Kėkū kėkū, vežė meška šėku,................

Tu, avinėli riestaragėli,
Kuldi buldi, kuldinėli,
Kuldi buldi, avinėli.
Bėki gi, bėki
Viešu keleliu,
Kuldi buldi, kuldinėli,
Kuldi buldi, avinėli.

Gamacizmas - garso g tarimo trūkumai;   
G
Šaukiant žąsis:
Ga – ga – ga – ga  gir – gir!  Gir – gir!  Ga – ga – ga – ga  gir!

Chitizmas – garsų h, ch tarimo trūkumai;
H
Piemenims susišaukti:
O-ho-lia ho-lia, ho – l – ho – lia, ho – l – ho – lia, ho – l – ho – lia, ho – l – ho – lia, .........
Oliavimas:
O-lia dirvolia, gykim namolio!

Jotacizmas - garso j tarimo trūkumai;
J
 Švento Jono vakarėlį
Sesuo pynė vainikėlį,
O ja, o ja ja,
Sesuo pynė vainikėlį.

Pamirodyk, ožy,
Kaip motutė šoka.
Jatuto jatutėla,
Jatuto jatutėla.
Šitaip šokinėja,
Šitaip trepinėja.
Jatuto jatutėla,
Jatuto jatutėla.

Betacizmas -   garso b tarimo trūkumai;  
B
Aš pasėjau žalią pupą,
Kirvirvir, kirvirvir,
Strukum bukum kirvizom,
Pod kirvizum bom bom bom.
Ir užaugo žalia pupa,
Kirvirvir, kirvirvir,
Strukum bukum kirvizom,
Pod kirvizum bom bom bom.

P - garso p tarimo trūkumai;
A-a a-a pupą,
Kas tą pupą supa?

M - garso m tarimo trūkumai; 
M - m m - m liūli, katinėlis guli.................

N - garso n tarimo trūkumai;
Oi tu ožy, nu nu nu,
Žilabarzdi, nu nu nu.
Kur padėjai, nu nu nu,
Žilą barzdą, nu nu nu.

Priebalsių junginių tarimo įtvirtinimas:

Turėjo bobutė žilą oželį,
Kentai mentai,
Vid gin gin gin gin,
Abulenki balabenki,
Šalatenki malatenki,
Žilą oželį.

Ir įšoko oželis
Į kopūstų daržą.
Mei linga džiunga, mei linga džiunga,
Nazaram cam cam cabul ai,
Judyt budyt,
Oželi mana.

Turėjo bobutė
Žilą oželį.
Meilingu, tingu, lingu,
Nazarum, tum, tum,
Tabalai tai tai,
Okti sabali,
Vingi sindi tudi,
Mano oželis kudločius.

Aš ožiukas, muki tpruki,
Mažiučiukas, muki tpruki,
Aš kaip lėkiau, muki tpruki,
Per ulyčių, muki tpruki, ..............

Žodžių tarimo įtvirtinimas sakiniuose:

Augo girioj pelėda,
Augo girioj pelėda,
Augo augo, augo augo,
Augo girioj pelėda.

Rudos akys pelėdos,
Rudos akys pelėdos,
Rudos rudos, rudos rudos,
Rudos akys pelėdos.

Vija lizdų pelėda,
Vija lizdų pelėda,
Vija vija, vija vija,
Vija lizdų pelėda.




            Foto: A.B.

  Kiti dislalijų  įveikimo būdai naudojant dainuojamąją tautosaką


Ritmo pajautimui:

Kius - kius - kius į Šakius barankėlių pirkti.

Ra-tu ra-tu pa-pa-dūkšt!

Kvėpavimo pratimai lietuvių liaudies dainose:

Uščia lylia mažutėlį, liūlia lyliutį,

Aš turėjau gaidelį,
Nor visi matyti.
Kuo gaidelis vardu,
Nor visi žinoti.
Mano gaidys anksti rytą –
Kakaryku čak!  Ūcha!

Sėdi uodas ant kelmelio,
Jis gražiai liūliavo,
Tadrica o ka ka ,
Jis gražiai liūliavo.

Balso lavinimo pratyboms:

H
Piemenims susišaukti:
O-ho-lia ho-lia, ho – l – ho – lia, ho – l – ho – lia, ho – l – ho – lia, ho – l – ho – lia, ........
Oliavimas:
O-lia dirvolia, gykim namolio!


Balsės
A
A-a a-a lylia  lyliutį,.......................................

O
 Lek gervė,  lek gervelė,
Lek gervelė per girią,
O o o, o o o,
Lek gervelė per girią.

Siuntė mane motinėlė,
Oi oi oi,
Į girelę obuolėlių,
Oi oi oi.
 Į girelę obuoliauti,
Oi oi oi,
Pagirėliais riešutauti,
Oi oi oi.

Ė-E
Kas ten girioj subraškėjo,
Kas taip labai pumpterėjo?
Ei ei ei,
Kas taip labai pumpterėjo.



                        Autorė: Genovaitė Jazbutytė-Stonkienė




Foto: A.B.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą